Apokalipsa na celuloidu

Različite apokaliptične slike svijeta prikazane su u mnogim filmovima katastrofe, znanstveno-fantastičnim filmovima, sudskim dramama i u malobrojnim serijama

Odgajatelj Damir Doležal, glavni i odgovorni za kviz na Mažurancu, napravio je vodič za filmove i serije kojima je tema ekološka apokalipsa…

Apokalipsa u filmu

Soylent Green

Film Soylent Green prikazuje zagađenost i prenapučenost Zemlje, velika je nazaposlenost i siromaštvo, i nema dovoljno hrane. Kako bi prehranili siromašne mase, vlasti ljudima daju „visokonutritivnu“ pločicu navodno izrađenu od algi.

Jako je upečatljiv kraj filma kada glavni lik uzvikne:
„Soylent Green is people!“

Day After Tomorrow

Dan poslije sutra donosi nam puno akcije i suočavanje s iznimno brzim dolaskom ledenog doba, no zbog spore birokracije i nevjerice vladajućih, reakcija je nepostojeća, a posljedice katastrofalne. Apokalipsa u punom smislu riječi…

Waterworld

Dok se u filmu Dan poslije sutra suočavamo s razlozima i samim dolaskom katastrofe, u Vodenom svijetu to se davno dogodilo, i čovječanstvo je preživjelo i prilagodilo se na život na vodi, na brodovima i platformama.

U tom postapokaliptičnom svijetu gusarske bande vladaju morima i šapuće se o mitskome otoku, za kojim se baca u potragu The Mariner kojega je odglumio Kevin Costner. 

WALL-E

WALL-E (Waste Allocation Load Lifter – Earth class) jest mali slatki smotani robot koji radi na smetlištu i pokušava reciklirati sav otpad Zemlje koja više nije nastanjiva za ljude.

Upozna drugog, ženskog robota EVE i tu započne romansa i avantura veća od malog WALL-Eja. 

Avatar

Avatar jako slikovito prikazuje ljudsku gramzivost i neobaziranje na posljedice eksploatacije resursa.

U ovom filmu to se događa na planetu Pandora na kojem narod Na’vi živi ultimativni zero-waste život. 🙂

Erin Brockovich

Erin Brockovich i Tamne vode jako su slični filmovi, po istinitim događajima, govore o borbi malog čovjeka protiv korporacija. Tek kada netko spreman na žrtvu i godine patnje odluči pomoći ljudima u nevolji, borba i pobjeda su moguće.

Dark Waters

Jedine su razlike u onome što su tvornice proizvodile, jedna je radila cjevovode, a druga teflon.

The Lord Of The Rings

Film koji bi svatko trebao pogledati definitivno je trilogija Gospodar prstenova. Snimljen je prema knjigama Tolkiena, i postavlja visoku letvicu izvrsnosti. Ti su filmovi zacementirali moj interes i naklonost prema fantasy žanru.

A zanimljivo je da ima vrlo izraženu ekološku poruku. Naime, negativci u filmu uništavaju šume, rijeke, donose vječni mrak na svijet kako bi stvorili vojsku orka. A s druge strane imamo vilenjake, ljude, hobite – koji se trude živjeti u harmoniji s prirodom.

Priča koja će biti vrijedna čitanja i gledanja zauvijek, magična kostimografija (a ne CGI). Scene prirode su, ono, da zadržiš dah i uživaš!

Kada bismo pokušali osnovnu ideju trilogije izraziti samo jednom rečenicom, bila bi to:

Even the smallest person can change the course of the future.

Apokalipsa u seriji

Serija Černobil izvrsno je snimljena, i gluma i atmosfera su vrhunske. Grad Pripjat izgleda kao Novi Zagreb, što je realno za to doba, sve djeluje vrlo autentično.

Serije s ekološkom tematikom rijetko se snimaju. O razlozima za produkciju Černobila govori filmski kritičar Dejan Durić:

Razlog za dramatizaciju černobilske katastrofe je dvojak. Događaj je još uvijek živ u zemaljskom kolektivnom pamćenju jer je posrijedi jedna od najvećih nuklearnih katastrofa izazvana ljudskim djelovanjem, a samo je igrom slučaja i uz velike ljudske žrtve izbjegnuta kataklizma većih proporcija. Ta nuklearka i danas predstavlja opasnost jer reaktor još uvijek gori, a betonski sarkofag treba neprestano održavati pa je danas u napore saniranja uključen cijeli svijet. Nesreća u Černobila svojevrsno je svjetsko mjesto pamćenja koje funkcionira u materijalnom i simboličkom smislu. Predstavlja upozorenje da nuklearnom energijom treba pažljivo baratati te da se bahate i needucirane političke elite ne bi trebale miješati u područje i djelovanje znanosti. Pokušaj da se nesreća zataška, naime, mogao je dovesti do pogubnih posljedica.

Drugi je razlog društvene prirode je jer spomenuti događaj imao veliki utjecaj na svijet te je potaknuo povećanje sigurnosnih standarda kada je u pitanju nuklearna energija. Graig Mazin je stoga svjestan kolektivne popudbine koju događaj ima pa nastoji iskoristiti njegov kulturni kapital jer razmatrani je događaj mnogo više od puke nesreće u nuklearki i njezinih posljedica po okoliš i ljudsko zdravlje. Kao dio našega kolektivnoga pamćenja, ima simboličku funkciju, što je čini vrlo prijemčivom i atraktivnom za šire slojeve publike.

‘...mogli bismo reći da razvoj filmske umjetnosti tijekom dvadesetoga stoljeća ide pod ruku s povećanjem svjesnosti o nužnosti očuvanja prirode, okoliša i planeta‘, tvrdi Dejan Durić (poveznica na izvor).